Dňa 4.3.2022 sa v Levickej synagóge uskutočnila vernisáž fotografií Yuri Dojca, ktorý je významnou postavou svetovej fotografickej scény. Výstava obsahuje úžasné fotografie, ktoré nafotil Yuri Dojc z kedysi živých židovských komunít po celom Slovensku. Návštevníci vernisáže si mohli pozrieť aj krátky film Katy Krausovej, ktorý sleduje Dojca po Slovensku. Vernisážou nás sprevádzala príjemná hudba levickej hudobnej skupiny Let it sound. Výstava fotografií slovensko-kanadského fotografa YURI DOJCA – LAST FOLIO v Levickej synagóge bola návštevníkom sprístupnená verejnosti do 30.3.2022.
Yuri Dojc o svojej výstave:
V januári 1997 som na pohrebe svojho otca stretol zaujímavú ženu, pani Vajnorskú. Bola jedným z asi tisíc dievčat, ktoré začiatkom roka 1942 nastúpili do úplne prvého vlaku smerujúceho do Osvienčimu. Prežila tam tri roky a okrem brata prišla o celú rodinu. Rozprávala mi o svojich každodenných návštevách ľudí, ktorí tak ako ona – prežili. Poprosil som ju, či by som ju na jej pravidelných pochôdzkach mohol sprevádzať. Súhlasila. A tak som začal fotografovať týchto ľudí a svet, v ktorom žijú.
August 1968. Sovietske tanky obsadzujú Československo a Juriho štatút študenta letného pobytu v Londýne sa zo dňa na deň mení na štatút utečenca. O rok neskôr prichádza do Toronta, kde žije dodnes.
O ďalších štyridsať rokov je už Yuri Dojc významnou postavou svetovej fotografickej scény. Za jeho celoživotnú umeleckú aj komerčnú prácu sa mu dostáva značného uznania. Jeho diela so širokým záberom – od portrétov kanadských vojnových veteránov až po panorámy miest – sú pravidelne vystavované a zverejňované. Dojcove najnovšie fotografie z Rwandy sa objavili vo francúzskom denníku Libération pod dramatickým titulkom „Krajina genocídy“.
Náhoda priviedla Yuriho spolu s tímom dokumentárnych filmárov do opustenej židovskej školy na východnom Slovensku. Čas sa tu zastavil jedného dňa roku 1942, keď všetkých školákov odvliekli do koncentračných táborov. Ostali tu učebnice, zošity a v nich slohové práce s opravenými chybami, vysvedčenia, ba dokonca aj cukor v skrinke…
Z tých rozpadávajúcich sa kníh, čo ležali na zaprášených policiach ako poslední svedkovia kedysi prosperujúcej kultúry, vníma každú Yuri Dojc ako jednotlivca, čo prežil. A každá kniha, zachytená akoby portrétom, si uchováva svoju poslednú krásu. Obraz vypovedajúci tisíc slov.
Spomedzi stoviek fragmentov a kníh, ktoré Yuri Dojc vyfotografoval, púta pozornosť osud jednej, ktorá si zázrakom našla cestu zo zaprášenej kopy k svojmu zákonnému dedičovi – k Yurimu. Kedysi totiž patrila jeho starému otcovi Jakubovi. A tak cesta pamäti, ktorá sa začala portrétom otca, uzavrela kruh.
Tento rozsiahly projekt, na ktorom Yuri Dojc pracuje vyše desať rokov a z ktorého je táto výstava len jednou časťou, bol verejnosti prvýkrát predstavený v roku 2009 v Slovenskom národnom múzeu v Bratislave, neskôr v Prahe a v Cambridgi v Británii. Všade sa stretol s veľkým úspechom. Od roku 2011 bol uvádzaný v USA a v Kanade. Otvorenie prebehlo v New Yorku, neskôr sa výstava presunula do Bloomingtonu v Indiana a do Ottawy. Naplánované sú ďalšie miesta v Spojených štátoch. V Európe si výstavu pozreli v Belgicku pri Európskej komisii v Bruseli a v Nadácii Pierra Berga. Po Košiciach, Európskom hlavnom meste kultúry 2013, bude putovať do Ríma a Moskvy.
Mnoho fotografií z tejto výstavy je už v zbierke Kongresovej knižnice vo Washingtone.